Κόντρα στην κυριαρχία των πολυεθνικών κολοσσών, ο παραγωγός της γκαζόζας Γεράνι και ιδιοκτήτης της οµώνυµης εταιρείας Σοφοκλής Αναγνωστάκης βγαίνει από τα όρια της τοπικής κρητικής αγοράς και προσπαθεί να οικοδοµήσει την εικόνα της εταιρείας του εκτός Ελλάδος, σε ΗΠΑ και Καναδά. Παράλληλα κάνει τα πρώτα βήµατα στην Αυστραλία, ενώ παρά τη – µονοψήφια – κάµψη των πωλήσεων, διευρύνει µε την γκαζόζα light την... ποικιλία των προϊόντων που παράγει.
Με αυτό τον τρόπο επιχειρεί να ενισχύσει τις πωλήσεις εκτός Κρήτης, που αντιστοιχούν σήµερα στο 30% του ετήσιου τζίρου της εταιρείας.
«Η φήµη των προϊόντων µας είναι η περιουσία µας», λέει ο κρητικός επιχειρηµατίας, ο οποίος µεγάλωσε µέσα στην οικογενειακή επιχείρηση που δηµιούργησε οσυνονόµατος παππούς του πριν από 83 χρόνια. Από µικρό παιδί περνούσε τα καλοκαίρια ανάµεσα στα εµφιαλωτήρια του µπιράλ και της γκαζόζας. Αυτές τις αναµνήσεις πήρε µαζί του όταν έφυγε από την Κρήτη για την Αθήνα για να αποκτήσει πτυχίο Χηµικού, αλλά και αργότερα όταν πήγε στη Βρετανία για να συνεχίσει τις σπουδές του. Η Κρήτη και το Γεράνι τον στοίχειωναν. Επέστρεψε στη γενέτειρά του για να συνεχίσει την ιστορία που ξεκίνησε ο παππούς του το 1928 στην πίσω αυλή ενός καφενείου, όπου στεγαζόταν το εργαστήριό του.
ΕΙΔΟΣ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑΣ. Τότε τα αναψυκτικά ήταν είδος πολυτελείας, µάλλον άγνωστο στους πολλούς και ο παππούς του 40χρονου επιχειρηµατία επιχείρησε να τα κάνει µόδα στην Κρήτη.
Ζαχαροπλάστης στο επάγγελµα µετανάστευσε στις ΗΠΑ το 1903 και βρέθηκεστο Σαν Φρανσίσκο την εποχή που η CocaCola κέρδιζε µαζικά τους αµερικανούς καταναλωτές. Όταν επέστρεψε στο χωριό Γεράνι της επαρχίας Κυδωνίας σκέφτηκε να δώσει στους Χανιώτες κάτι διαφορετικό και το 1928, άρχισε να παράγει γκαζόζα.
«Στην πίσω αυλή του οικογενειακού καφενείου, µε το µπρίκι γέµιζε ένα ένα τα µπουκάλια χυµό µαζί µε νερό και ζάχαρη και µε µια χειροκίνητη αρχικά και ποδοκίνητη στη συνέχεια αντλία γέµιζε τη φιάλη µε ανθρακούχο νερό. Ετσι άρχισε να παράγει γκαζόζα και να την πουλάει πρώτα στους πελάτες του καφενείου και αργότερα να τη διακινεί µε τον γάιδαρο στα γύρω χωριά», λέει ο εγγονός του.
«Τότε θεωρούσαν την γκαζόζα κάτι σαν γιατρικό. Έτσι άρχισε σιγά σιγά να χτίζεται η φήµη της γκαζόζας Γεράνι». Η γερµανική κατοχή διέκοψε την παραγωγή καθώς το σπίτι του Σοφοκλή Αναγνωστάκη επιτάχθηκε και έγινε αρχηγείο της περιοχής. Άρχισε όµως αµέσως µετά. Ο παππούς Σοφοκλής µαζί µε τον 15χρονο γιο του τον Μανώλη, πατέρα του σηµερινού ιδιοκτήτη, άρχισαν ξανά από εκεί που σταµάτησαν. Λειτούργησε το καφενείο και άρχισε πάλι η παραγωγή γκαζόζας στο ίδιο σηµείο όπως και παλιά, στο πίσω µέρος της αυλής µε τον γάιδαρο για τις διανοµές.
«Η διανοµή γινόταν πολλές φορές τη νύχτα γιατί δεν υπήρχαν αρκετά µπουκάλια για τα αναψυκτικά. Ετσι, πολλές φορές αναγκαζόταν να περιµένει να καταναλωθούν αυτά που βρίσκονταν σε ένα σηµείο για να πάρει τα άδεια κιβώτια µε τα µπουκάλια και να µπορέσει να φτιάξει τα επόµενα», διηγείται ο κ. Αναγνωστάκης.
Ο ΓΑΪΔΑΡΟΣ ΕΓΙΝΕ ΣΟΥΣΤΑ. Αργότερα οι δουλειές µεγάλωσαν, ο γάιδαρος αντικαταστάθηκε από µια σούστα και το 1955 η σούστα έγινε φορτηγό. Στα µέσα της δεκαετίας του 1960 ο χώρος παραγωγής µεταφέρεται στον Αγίο Λουκά, στην άκρη της πόλης των Χανίων, σε νέες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 245 τ.µ.. Πλέον η αγορά των προϊόντων Γεράνι εξαπλώνεται σε µεγάλο µέρος του νοµού.
Από τα µέσα της δεκαετίας του 1970 η Coca-Cola αρχίζει να κερδίζει έδαφος στην ελληνική αγορά και τα προϊόντα των πολυεθνικών οµίλων διεισδύουν στα νοικοκυριά, ενώ τα τοπικά αναψυκτικά θεωρούνται ξεπερασµένα. Σε αυτό το ανταγωνιστικό περιβάλλον η εταιρεία Γεράνι κατορθώνει να αναπτυχθεί και το 1984 µεταφέρει τις εγκαταστάσεις της στην περιοχή Αγροκηπίου σε νέο εργοστάσιο 3.80
0 τ.µ. µε νέο µηχανολογικό εξοπλισµό. Το δίκτυο της εταιρείας αναβαθµίζεται µέσω του σφαιρικού προγράµµατος, το οποίο περιλαµβάνει τοποθέτηση ψυγείων, παροχή εκπτώσεων στους πελάτες, παραγωγή προϊόντων σε µεγαλύτερη ποικιλία.
Σταδιακά τα είδη µε την ετικέτα Γεράνι διασχίζουν το Κρητικό Πέλαγος. Αποτέλεσµα; «Σήµερα το 70% της παραγωγής µας καταναλώνεται στην Κρήτη, το 25% στην Αττική, το 4% στη Θεσσαλονίκη και το 1% εξάγεται,» λέει ο κ. Αναγνωστάκης. «Πιστεύουµε µάλιστα ότι θα αυξήσουµε το ποσοστό των εξαγωγών».
ΔΕΝ ΑΦΗΝΕΙ ΤΑ ΧΑΝΙΑ. Η έξοδος σε ξένες αγορές είναι στρατηγική την οποία ακολουθούν αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις προκειµένου να επιβιώσουν στην κρίση. Για τον κ. Αναγνωστάκη η επιπλέον ενίσχυση των πωλήσεων, οι οποίες πέρυσι ήταν γύρω στα 2 εκατ. ευρώ, εξαρτάται και από τον τουρισµό. «Φέτος οι προβλέψεις θέλουν την τουριστική κίνηση στο νησί να είναι αυξηµένη και αυτό είναι καλό για εµάς». Έτσι, πιστεύει ότι θα καλύψει την περυσινή κάµψη του 6%.
Αλλωστε, η περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας Γεράνι και η παραµονή στα Χανιά αποτελούν προτεραιότητα για τον επιχειρηµατία, ο οποίος είναι παίκτης του πινγκ πονγκ και παλαιός αθλητής του οµίλου αντισφαίρισης Χανίων και προσπαθεί να ξεκλέβει χρόνο τουλάχιστον τρεις φορές την εβδοµάδα για να πιάσει στα χέρια του τις ρακέτες του. Όπως υπογραµµίζει, δεν σκοπεύει ποτέ να αφήσει τα Χανιά ούτε το Γεράνι.
Οι πωλήσεις εκτός Κρήτης έχουν φτάσει να αντιστοιχούν στο 30% του ετήσιου τζίρου της εταιρείας.
Έρχονται - φεύγουν
γενικός διευθυντής στη Lavisoft πληροφορική
Γενικός διευθυντής στη Lavisoft Συστήµατα πληροφορικής ανέλαβε ο Γιώργος Λάµπρου, ο οποίος εργάζεται στην εταιρεία από το 1988, ενώ από το 2005 κατείχε τη θέση του διευθυντή ∆ιαχείρισης. ο κ. Λάµπρου άρχισε την επαγγελµατική του σταδιοδροµία από το ίδρυµα ∆οξιάδη (1981), ως αναλυτής και προγραµµατιστής υπολογιστικών συστηµάτων. Αργότερα εργάστηκε στην Άλφα θυγατρική της ΕΤΒΑ (1985) ως µηχανικός πληροφορικής.
διευθυντής εξεύρεσης στελεχών της Deloitte
Ο Πέτρος Μίχος ανέλαβε διευθυντής στον τοµέα της εξεύρεσης στελεχών της Deloitte. ο κ. Μίχος έχει πλέον των 15 ετών εµπειρία στη συµβουλευτική ανθρώπινων πόρων, 10 από τα οποία στην εξεύρεση και επιλογή στελεχών σε Ελλάδα και Ηνωµένο Βασίλειο. Έχει εργαστεί στην Penna Consulting, στη Response Management Consultants, στην Thomas International.
Είναι απόφοιτος του Αµερικανικού Κολεγίου Ελλάδας Deree College.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου