Ξυπνάτε Έλληνες και δείτε...

Η φωτογραφία μου
1/1/2011 ----- Φίλες και φίλοι γειά σας. Ξεκινάμε μια προσπάθεια να βοηθήσουμε και εμείς όλους τους Έλληνες πολίτες να δουν μέσα και από το δικό μας Blog με άλλο μάτι (και όχι με τα μάτια των υποτακτικών Μ.Μ.Ε.) όλα αυτά που συμβαίνουν στην Ελλάδα μας και τα σχέδια που έχουν οι εντός και εκτός χώρας εχθροί μας… Αυτό το Blog δεν είναι Εθνικιστικό. Είναι απλά Ελληνικό και θέλει να δείξει τα κακώς κείμενα και την προσπάθεια που γίνετε για την εξόντωση της πατρίδας μας… Δεν έχουμε καμιά σχέση με Εθνικιστικές οργανώσεις, Μ.Κ.Ο. και λοιπά συναφή στοιχεία. Εμείς εδώ είμαστε μιά ομάδα οι οποίοι είναι ΑΠΛΑ Έλληνες και Χριστιανοί Ορθόδοξοι και θέλουμε το καλύτερο για τη χώρα μας και τους πολίτες της. Από αυτά που θα δείτε στην πορεία θα καταλάβετε πολλά και ελπίζω να σκεφτείτε λίγο τι και ποιοι είναι αυτοί που μας κυβερνούσαν και μας κυβερνούν εδώ και χρόνια, ποιος ο ρόλος τους και τι πρέπει να κάνουμε εμείς… Ελπίζουμε να μας τιμήσουν ΟΛΟΙ οι Έλληνες με τις αναγνώσεις τους και τα σχόλιά τους. Θα σας παρακαλέσουμε τέλος να διαδώσετε αυτό το χώρο σε όσους περισσότερους Έλληνες μπορείτε για να ενωθούμε ΟΛΟΙ μαζί και να αντιμετωπίσουμε τους Εχθρούς μας…

Τετάρτη, 16 Οκτωβρίου 2013

Μερικές ψυχολογικές ἐπισημάνσεις στό ἔργο τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ


Ξεκάθαρα λόγια... πολύτιμες γνώσεις φίλοι μου... Αυτά τα κείμενα μας βοηθούν να επιλύσουμε γιατί μας συμβαίνουν όλα αυτά σήμερα... ο καθένας ας προβληματιστεί.

Κυμίσης Παλος (Καθηγητς Ψυχιατρικς, Διευθυντς Τμήματος Παιδοψυχιατρικς)

γραφε μεγάλος Ρσος ρθόδοξος θεολόγος π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ, τι στήν ποχή μας πάρχει «πείνα θεολογίας», τόσο μεταξύ τν κληρικν, σο καί μεταξύ τν λαϊκν. Ατή τήν πείνα ρχεται νά κανοποιήσει ατό τό Συνέδριο

 γιος Γρηγόριος Παλαμς ποστηρίζοντας τούς συχαστές καί ρμηνεύοντας τήν Παράδοση τς κκλησίας πέκρουσε τόν φιλόσοφο Βαρλαάμ, πού ταν δεμένος στό ρμα το δυτικο νθρωποκεντρικο ομανισμο. πηρεασμένος πό τή φιλοσοφία τς Δύσης, πού εχε ντονα χρωματισθε πό τήν Πλατωνική σκέψη, προσπαθοσε νά γελοιοποιήσει τούς συχαστές, σχυριζόμενος τι ο μπειρίες τους ταν ποτέλεσμα φαντασιώσεων πλές κδηλώσεις φυσικν κτιστν φαινομένων. Θά πρέπει νά πισημάνουμε τι  Βαρλααμισμός ποτελε καί να σύγχρονο φαινόμενο, γι᾿ ατό καί  παρουσίαση το ργου το γίου Γρηγορίου σήμερα εναι πίκαιρη, χρήσιμη καί καθοδηγητική.

Στήν
ποχή μας γίνεται μιά ντονη προσπάθεια γιά διάλογο καί συνεργασία μεταξύ τς Θρησκείας καί τς πιστήμης τς Ψυχολογίας. σκέψη καί τό ργο το γίου Γρηγορίου μπορον νά γίνουν δηγοί, τσι στε νας τέτοιος διάλογος νά μή δημιουργήσει περισσότερη σύγχυση, παρανοήσεις καί προβλήματα. Σ᾿ ατόν τό διάλογο χρειάζεται νά καθοριστον σαφς τά ρια μεταξύ τς λογικς, τς πιστημονικς γνώσης καί πόδειξης, τν φυσικν φαινομένων, καί τν μεταφυσικν μπειριν καί ποκαλύψεων.  πιστήμη μελετ φαινόμενα πού λέγχονται πό φυσικούς νόμους. Ο νέργειες το Θεο, τά θαύματα, ο ποκαλύψεις παριστον περβάσεις τν φυσικν νόμων.

Στό Δυτικό κόσμο
ννοια τς θρησκείας χει καταντήσει μιά πλή πιλογή  προτίμηση. Εναι κάτι νάλογο μέ τήν πίσκεψη στήν περαγορά (Super Market), που διαλέγεις ,τι προτιμς. Σέ μιά τελευταία σύναξη στήν Κωνσταντινούπολη Πατριάρχης Βαρθολομαος τόνισε τι Δυτικός Σχολαστικισμός χει λαττώσει τίς θεϊκές λήθειες σέ ννοιες. τσι Θεός γίνεται ντιληπτός σάν δέα ννοια. λλά μέ ατήν τήν προσέγγιση Δύση χάνει τή δυνατότητά της γιά τή συμμετοχή στίς κτιστες νέργειες το Θεο. τσι βλέπουμε στή Δύση νά γίνεται λόγος γιά μεταφυσικές μπειρίες διαφόρων θρησκειν, πού συνδέονται μέ παραισθήσεις, πνωτικά φαινόμενα φαντασιώσεις.

Μερικοί μάλιστα ε
παν τι κβαντομηχανική θά εναι θρησκεία το μέλλοντος. λλοι προσπάθησαν νά ξηγήσουν πιστημονικά τό θαμα σύμφωνα μέ τούς νόμους τς φύσης. Επαν τι νας νεμος νοιξε τήν ρυθρά θάλασσα, νας νεκρός πού ναστήθηκε ταν σέ κατατονική κατάσταση, τό μάννα ταν μύκητες γεννημένοι στόν έρα καί ο δαιμονισμένοι σαν στερικά τομα.


να λλο παράλληλο σύγχρονο φαινόμενο εναι θρησκειοποίηση τς κοινς γνώμης.  κοινή γνώμη γίνεται τό σχατο κριτήριο γιά τό τί πιστεύει νθρωπος, ποιές πρέπει νά εναι ο ξίες του καί ποιά θική του. ,τι εναι κοινς γενικά ποδεκτό, μπαίνει στά πλαίσια μις ελύγιστης θικς δημιουργε νέα εράρχηση ξιν. τσι ο ρθολογιστές βλέπουν τή θρησκευτική πίστη σάν να προϊόν καί δημιούργημα τν ναγκν το νθρώπου.

γραφε είμνηστος ρθόδοξος θεολόγος στή Νέα όρκη
 π. ωάννης Meyendorff, ού σχολήθηκε διαίτερα μέ τόν γιο Γρηγόριο τόν Παλαμ, τι  διαμάχη μεταξύ γίου Γρηγορίου καί Βαρλαάμ ταν συμβολική τν διαφορν μεταξύ τν Γραφν καί τς λληνικς Σκέψης, μεταξύ τς ερουσαλήμ καί τς θήνας, μεταξύ τν ποστόλων καί τν Φιλοσόφων, μεταξύ τς θρησκείας τς νσαρκώσεως καί τς νάστασης καί μεταξύ τς θρησκείας τς πωλείας καί καταστροφς το σύμπαντος.  βάση τς Παλαμικς Σκέψης δέν περιορίζεται στό “γνθι σ᾿ ατόν“, λλά καθορίζεται πό τό “λθών ες αυτόν“, που  νωση το νθρώπου μέ τόν Θεό γίνεται πέρτατος σκοπός τς νθρώπινης παρξης.

Ε
ναι γεγονός τι στό χρο τν πιστημν τς συμπεριφορς γιναν γιγαντιαα λματα τίς τελευταες δεκαετίες. πό τήν πρόοδο στή γενετική βλέπουμε τό σημαντικό ρόλο πού παίζει κληρονομικότητα σέ πολλές ψυχολογικές καί ψυχοπαθολογικές καταστάσεις. Μπορομε νά δομε τή σημασία τς νευρολογίας, που χημικές διεργασίες καί νευροαπεικονίσεις ντικατοπτρίζουν συναισθηματικές καί νοητικές καταστάσεις καί λειτουργίες.

Ε
ναι γνωστό τι ψυχικά νοσήματα πού χουν σχέση μέ νευροφυσιολογικές διαταραχές μπορε νά κδηλωθον μέ ψευδαισθήσεις πτικές κουστικές. τομα πίσης κάτω πό ντονες συνθκες stress (ψυχοσωματικς καταπόνησης), μπορε νά χουν παραληρήματα ψευδαισθήσεις. πίσης, τομα πού χρησιμοποιον χημικές οσίες, πως ναρκωτικά, LSD, κοκαΐνη κ.λ.π., μπορε νά χουν κουστικές, πτικές πτικές ψευδαισθήσεις. Θά πρέπει νά γίνει σαφής διαχωρισμός μεταξύ τν μπειριν ατν, πού χουν φυσική προέλευση καί ξηγονται πιστημονικά, καί τν περφυσικν μπειριν, πού δέν χουν καμιά σχέση μέ τή φυσικοχημεία το ργανισμο.


γιος Γρηγόριος Σιναΐτης προειδοποιε τούς μαθητές του μέ τήν ξς παραίνεση: ”ταν δες φς φλόγα μέσα σου ξω πό σένα μήν τήν παραδεχθες. Πολλοί Πατέρες τόνισαν τόν κίνδυνο τς φαντασίας, πού μπορε νά ποτελέσει τόν πιό πικίνδυνο χθρό τς νωσης μέ τόν Θεό. Σ᾿ ατό τό σημεο θά θελα νά τονίσω τό ρόλο τς ποβολς στή δημιουργία “ψευτομεταφυσικν μπειριν”.

Πολλά σύγχρονα φιλοσοφικο-θρησκευτικά συστήματα παρουσιάζουν τέτοια φαινόμενα καί
πόσχονται γαλήνη, ψυχική ρεμία, σωματική καί ψυχική γεία. να χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιου συγχρόνου φαινομένου εναι τό νδιαφέρον πού παρατηρεται στή Δύση γιά ρισμένες νατολικές θρησκεες, πως παραδείγματος χάριν Βουδισμός.
  Βούδας ταν νας νδός μοναχός πού ζησε τόν 5ο π.Χ. αώνα. σκήθηκε γιά πτά χρόνια καί μέ σκηση καί ατοσυγκέντρωση λθε σέ κσταση κάτω πό μιά συκιά. Γιά πτά μέρες, ναφέρεται στή βιογραφία του, χασε τήν παφή μέ τόν κόσμο καί νέβηκε τά σκαλοπάτια το νιρβάνα καί κε, πάντοτε κατά τό βιογράφο του, “ξαναθυμήθηκε τίς μετεμψυχώσεις του καί κατάλαβε τούς νόμους τς τάξης το σύμπαντος”. Δηλαδή, ξεκίνησε χωρίς Θεό καί τελικά κατέληξε στόν Πανθεϊσμό. Στό Βουδισμό “σωτηρία” ρχεται πό τόν νθρωπο καί χι πό ξω.

πίσκοπος Πίτσμπουργκ Μάξιμος, σέ μιά εσήγησή του μέ θέμα μεταφυσικές μπειρίες ντός καί κτός τς κκλησίας, ναφέρεται στό ρόλο τής
 αθυποβολς καί στίς πιθανές παρενέργειες μπειριν πού στηρίζονται στίς νατολικές φιλοσοφίες καί περιλαμβάνουν κατάθλιψη, ατοκτονίες, κόμη καί δαιμονική πίδραση. πάρχουν πολλές προσπάθειες, πού ν ξεκινον πό μιά πλ φυσιολογική φιλοσοφική ρχή καταλήγουν νά μποτίζονται πό νδουϊστικές καί Πανθεϊστικές δέες.

Μιά πιό
πιστημονική μέθοδος γιά χαλάρωση καί ρεμία πρότεινε καθηγητής το Harvard H.Benson. Τό βιβλίο του ( πάντηση τς χαλάρωσης) σπασε ρεκόρ πωλήσεων στήν μερική, ταν εχε πρωτοεκδοθε.

Περιγράφει μιά πολύ
πλ τεχνική χωρίς μεταφυσικά στοιχεα. Ατή τεχνική περιλαμβάνει συχο περιβάλλον, πανάληψη μις λέξεως (οδέτερης καί προσευχς) καί μιά παθητική στάση. Τήν περιγράφει ς ξς:


“Κάθησε
συχα σέ μιά ναπαυτική θέση, κλεσε τά μάτια σου, χαλάρωσε τούς μς σου, νάπνεε μέ τή μύτη παναλαμβάνοντας μέ κάθε ναπνοή μία λέξη. Συνέχισε γιά 15-20 λεπτά καί στερα κάθησε συχα γιά λίγα λεπτά”. Εναι μιά ατρική μέθοδος, πού δέν χει θρησκευτικές προϋποθέσεις. πό συστηματικές μελέτες πού κανε διαπίστωσε τι ταν φαρμόζεται χαλάρωση ατή δύο φορές τήν μέρα γιά ρισμένες μέρες, μπορε νά λαττώσει τήν νταση τν μυν, νά λαττώσει τήν ρτηριακή πίεση, νά λαττώσει τήν κατανάλωση ξυγόνου καί νά βελτιώσει τήν ντίσταση το τόμου στό stress.

δ πρέπει νά πισημάνουμε τι τά δια εεργετικά ψυχοφυσιολογικά ποτελέσματα μπορε νά χει καί συχαστική μέθοδος πό τήν ποία Benson δανείστηκε μερικά στοιχεα. διαφορά μως γκειται στό τι συχαστική μέθοδος δέν παραμένει πλς σάν μιά ψυχοφυσιολογική τεχνική χαλάρωση, λλά ποτελε να στοιχεο τς γενικότερης προσπάθειας το νθρώπου νά πλησιάσει καί νά νωθε μέ τόν Θεό. ναφέρθηκα στήν πάντηση χαλάρωσης το Benson, γιατί
 πάρχει μιά τάση τόσο στήν ρθολογιστική Δύση, σο καί στήν Δυτικίζουσα νατολή, νά ρμηνεύσουμε λες τίς μπειρίες, καί ατές κόμη τν γίων, μέ βάση ρθολογιστικά καί ψευτοεπιστημονικά κριτήρια. Εναι σύγχρονος πειρασμός το Βαρλααμισμο, τς μίμησης δηλαδή το Βαρλαάμ καί το κινδύνου, στήν ρθολογιστική τους στάση πέναντι στήν μπειρία τν συχαστν.

Α
τή ταν σπουδαία συμβολή το γίου Γρηγορίου Παλαμ, που τόνισε τι ν φύση το Θεο εναι πρόσιτη, μπορε μως Θεός νά γίνει γνωστός στούς νθρώπους μέ τίς νέργειές του. Ατές ο νέργειες, θεϊκές ποκαλύψεις καί παρουσίες, εναι λεύθερες πράξεις το Ζντος Θεο καί δέν λέγχονται πό καμιά νθρώπινη λογική οτε πακούουν καί περιορίζονται πό κανένα φυσικό νόμο. Στήν σκητική ζωή νθρωπος νεργε, λλά στή μυστική ζωή φίσταται τή θεία νέργεια. γιος Γρηγόριος τόνισε πώς καί τό κτιστο φς εναι φαινόμενο πού περβαίνει τούς φυσικούς νόμους καί βρίσκεται πέραν πάσης λογικς, πιστημονικς πειραματικς μπειρίας.

συχαστική μέθοδος περιλαμβάνει τέσσερα βασικά στοιχεα.

α) Κίνηση πρός μιά κατάσταση πόλυτης συχίας καί ρεμίας, πού δέν περιλαμβάνει οτε διάβασμα οτε ψαλμωδία.

β) σκηση στή συγκέντρωση το νο, φυσική κινησία, λεγχο τς ναπνος, προσήλωση τν ματιν στήν καρδιά τό στομάχι.

γ) Ασθηση μις σωτερικς θερμότητας θέα το κτίστου φωτός. Ατή θέα δέν εναι οτε ψευδαίσθηση οτε εδικό τμοσφαιρικό φαινόμενο, οτε λέγχεται καθορίζεται πό τούς φυσικούς νόμους.

δ) Ο φθαλμοί το νθρώπου μέ τή δύναμη το γίου Πνεύματος μετασκευάζονται (γράφει γιος Γρηγόριος Παλαμς “μετασκευασθεσι γάρ πό το Πνεύματος πται) καί τσι χουν τήν μπειρία το κτίστου φωτός.

Ο
συχαστές ξεκινον πό τήν συχία καί προχωρον στήν κστατική νωση. Γίνεται μιά κυκλική κίνηση, πού παναφέρει τήν ψυχή πίσω στόν Θεό. νοερά προσευχή χρησιμοποιεται χι μόνο ς φετηρία λλά καί ς συνεχής ποστήριξη στή μυστικιστική ατή πορεία.

Μελετώντας κανείς τόν
γιο Γρηγόριο ντυπωσιάζεται βλέποντας δέες πού περιέγραψε πρίν ξι-πτά αἰῶνες νά ταυτίζονται μέ σύγχρονα δεδομένα τς Ψυχολογίας.


ναφέρθηκε στήν παιδική σεξουαλικότητα αἰῶνες πρίν γίνει λόγος γι᾿ ατό τό θέμα στήν ψυχανάλυση. γραφε τι, “α πρός τεκτογονίαν φυσικαί κινήσεις πισημαίνουσιν πομαζίοις τ᾿ οσι τος παισί” . λλά πολύ σοφά τόνισε τι τά πάθη ατά στή βρεφική λικία “οκ στι δείγματα ψυχς νοσούσης”. πίσης γιος Γρηγόριος διέκρινε τρία χαρακτηριστικά το ψυχικο κόσμου τό λογιστικό, τό πιθυμητικό καί τό θυμικό.

Σήμερα, γίνεται πολύς λόγος στή σύγχρονη ψυχολογία καί ψυχιατρική γιά τή σημασία πού
χει νοητική πεξεργασία μις καταστάσεως νός γεγονότος.

γραφε  πίκτητος: “Ταράσσει τούς νθρώπους ο τά πράγματα, λλά τά περί τν πραγμάτων δόγματα”. Ο νοητικές δραστηριότητες καί ρόλος τους κατέχουν πρωταρχική σημασία στήν ψυχική ζωή το τόμου.

Ο
 
Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας τόνισαν τή σημασία το νο καί επαν τι νος πρέπει νά εναι βασιλεύς καί δέν νήκει στήν τάξη τν πηκόων. πίσης επαν τι νος πρέπει νά εναι λογικός, δόκιμος καί φωτισμένος.  πόστολος Παλος γραφε τι νακαίνηση το νο εναι βασική προϋπόθεση γιά τήν πνευματική νανέωση.

Ο
γνωσιακές διεργασίες καί γνωσιακή ναδόμηση (cognitive restructuring) συνιστον βασικά συστατικά τν συγχρόνων γνωσιακν θεραπειν. Ατές στηρίζονται στό γεγονός τό ,τι σκεπτόμαστε μέ τό νο, χει μεση σχέση μέ τά συναισθήματα καί τή συμπεριφορά μας.

γιος Γρηγόριος Παλαμς γραφε τι
  θεραπεία το νο γίνεται μέ τήν κακοπάθεια το σώματος, τήν γκράτεια καί τήν προσευχή κ ταπεινωμένης καρδίας”.  λλαγή πού πιδιώκεται στίς γνωσιακές θεραπεες χει σάν σκοπό τήν λλαγή το τρόπου το σκέπτεσθαι μέ τή γνωσιακή ναδόμηση, μέ συνέπειες λλαγές στά συναισθήματα καί τή συμπεριφορά.

να σημαντικό θέμα στή σύγχρονη ατρική εναι  ναγνώριση τς λληλεπίδρασης μεταξύ ψυχς καί σώματος καί θεώρηση το νθρώπου σάν ψυχοσωματικο συνόλου. γιος Γρηγόριος μιλε γιά τή συμμετοχή καί το σώματος στήν προσευχή καί τή μέθεξη τς θεϊκς παρουσίας. σκηση καί διάλειπτη προσευχή εναι ργο τς λης παρξης καί τό σμα συμμετέχει στίς Θεες δωρεές πό τήν παρούσα ζωή.

γνωστός ψυχολόγος Skinner τόνισε τή σημασία πού χει μάθηση καί νταμοιβή στή διαμόρφωση τς νθρώπινης συμπεριφορς. Περιέγραψε τό φαινόμενο operant conditioning (πεμβατικς ξάρτησης) που τό τομο νεργε ναμένοντας ρισμένα ποτελέσματα καί νθρώπινη συμπεριφορά νισχύεται συνεχς πό τά ποτελέσματά της. λέχθη τι  θρησκευτικότης ποτελε τήν ψηλότερη μορφή μπειρίας στόν νθρωπο. Τά ποτελέσματα καί ο συνέπειες ατς τς μπειρίας νισχύουν τή συνέχιση τς συμπεριφορς το νθρώπου, πού εναι ναζήτηση τς χαμένης σχέσης του μέ τόν Δημιουργό του.


νθρωπος περιγράφηκε σάν να φοβισμένο ζο, μόνο, χαμένο, σ᾿ να χανές καί γνωστο σύμπαν.  Einstein λεγε τι “τό αώνιο μυστήριο το κόσμου εναι τάξη πού τόν διακρίνει. νθρωπος λοιπόν, μοναδικό ν, μέ Θεο σπινθήρα, ναζητε μέ γωνία τό δρόμο τς παφς μέ τόν Δημιουργό του, πού εναι καί Δημιουσγός το φυσικο Σύμπαντος.

τσι ξηγεται πιβίωση τς πίστης σέ λους τούς αἰῶνες. Πολλοί προφήτευσαν τό τέλος τς θρησκείας καί επαν τι κάποτε θά ντικατασταθε πό τήν πιστημονική γνώση. λοι μως ατοί ο ”προφτες” (πό τούς Ρωμαίους, μέχρι τούς λιστές, μέχρι τούς πιστημονιστές), πεδείχθησαν λανθασμένοι. Γιατί  νθρωπος συνεχς ναζητε ατήν τήν κυκλική κίνηση, τς πιστροφς στόν Δημιουργό του.

Ἡ προσευχή δέν ε
ναι νας μαγικός τρόπος ξαναγκασμο το Θεο, λλά μέσο γιά νύψωση.  προσευχή δέν εναι μονόλογος, λλά κυρίως διάλογος. πάντηση μπορε νά εναι να γεγονός στή ζωή μιά μπειρία τς παρουσίας το Θεο. Ο γιοι περιγράφουν τέτοιες μπειρίες πού φτάνουν στό φωτισμό ασθάνονται μιά κατάσταση πού τά λόγια δέν μπορον νά περιγράψουν (”οκ ξόν νθρώπ λαλσαι” κατά τόν πόστολο Παλο) καί πού χαρακτηρίζεται πό μιά χαρά νεξήγητη πού κατακλύζει λόκληρη τήν παρξη. Σ᾿ ατή τή στιγμή μπορον νά πον ,τι επαν ο μαθητές στό Θαβώρ “καλόν στιν μς δε εναι”.

Πολλοί διερωτ
νται, γιατί ο συχαστές φήνουν χαρές τς ζως, σταδιοδρομία, δόξα, πλοτο καί κολουθον τό δρόμο τς πτωχείας καί τς σκησης. Γράφει καθηγητής Γεώργιος Μαντζαρίδης, πώς θεωρία το Θεο προσφέρεται ς Θεον δρον, δέν παύει μως νά χει καί τόν χαρακτήρα τς μοιβς πιβράβευσης γιά τό μόχθο, τήν σκηση καί τή διαρκή προσπάθεια γιά κάθαρση.

πείνα γιά θεολογία στήν ποχή μας, πού περιέγραψε π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ, μπορε νά χαρακτηριστε μέ τόν ρο πού πρότεινε γιος Γρηγόριος Παλαμς,
πείνα γιά θεοπτία”. λλο εναι “τό περί Θεο λέγειν καί λλο τ Θε συντυγχάνειν”.

Ο
μπειρίες τς παρουσίας το Θεο καί τν κτίστων νεργειν του, πως τίς περιέγραψε γιος Γρηγόριος Παλαμς, εναι  πάντηση στό γχος νυπαρξίας πού βασανίζει τό σύγχρονο νθρωπο. χι μόνο ο συχαστές καί ο κληρικοί, λλά καί λοι ον συζυγί ζντες”, καλονται στή δυνατότητα ατς τς συνάντησης το δημιουργήματος μέ τόν Δημιουργό τς μοιβαίας κστασης, πού γιος Γρηγόριος Παλαμς περιγράφει : ”
νος ξω αυτο γίνεται καί Θεός ξω αυτο γίνεται”. Τό γιο Πνεμα δείχνει τά μέλλοντα γαθά καί νθρωπος, ψυχή καί σμα, βρίσκει τό Θαβώρ μέσα του, σάν προοίμιο καί παρχή τς διαρκος θέας τς δόξης το Θεο πού θά τελειοποιηθε στό μέλλοντα αώνα. (πηγή)

*Δρ Παύλος Κυμίσης, διακεκριμένος Καθηγητής Ψυχιατρικής και Διευθυντής της Παιδοψυχιατρικής Κλινικής Children Village Νέας Υόρκης.


εικόνα τέλη 16ου αι. Μονή Διονυσίου, 
άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς. (1296-1359)

«Τ φς πο ζητομε, θ ρθει μονάχα μ τ συντριβή, τ γονάτισμα, τ κομποσκοίνι, τ μετάνοια, τν γκράτεια, τ νοερ προσευχ κα μ τν σταμάτητη τραγικ κραυγ το γίου Γρηγορίου το Παλαμ: «Κύριε, φώτισόν μου τ σκότος! Φώτισόν μου τ σκότος!» (Π. Β. Πάσχου)

Σύνδεσμοι - τονισμοί : Αέναη επΑνάσταση

Related Posts :



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου